Nieuws!

Vita Arcen

Een bericht van uw bekkenfysiotherapeut


Het is voor veel mensen een verwarrende tijd. De natuur ontwaakt, het zonnetje schijnt in overvloed. Het is heerlijk om naar buiten te gaan. Maar aan ons wordt gevraagd om zoveel mogelijk thuis te blijven. Dit resulteert bij veel mensen in niet of weinig bewegen. Vooral het minder bewegen kan zorgen voor problemen. Ons lichaam is gemaakt om te bewegen! 


Zonder beweging worden onze spieren slapper, gewrichten stijver en gaat zelfs ons geheugen achteruit. Ook onze darmen gaan minder goed werken, waardoor de kans op verstopping toeneemt.

Belangrijk is dat je iedere dag minimaal en het liefste aaneengesloten 30 minuten matig intensief beweegt. Je moet voelen dat daarbij je ademhaling versnelt en je hartslag wat omhoog gaat. 
Om terug te komen op het minder goed werken van je darmen, als je minder beweegt, gelden de volgende adviezen. Blijf goed drinken. Minimaal 1,5 liter per dag. Als je genoeg drinkt blijft je ontlasting wat zachter.

  • Eet voldoende vezels. Denk bv aan bruin brood, groente en fruit, noten. Meer informatie hierover vind je op de vezellijst.
  • Ontspan en adem goed in je buik. Je ontlasting komt alleen als je ontspant. Neem de tijd voor je toiletbezoek.
  • Probeer zoveel mogelijk je toiletritme aan te houden. 
  • Ga ontspannen op het toilet zitten. Je moet je voeten goed plat op de grond kunnen zetten. Gebruik als dit niet kan een voetenbankje.
  • Gebruik het kantelen van je bekken in combinatie met je ademhaling om je darmen te activeren. Dit gaat zo: kantel je bekken naar voren (holle rug) en adem in met een bolle buik, kantel je bekken naar achter (bolle rug) en adem uit.
  • Als je voelt dat de ontlasting eraan komt, kun je terwijl je je bekken naar achter kantelt op de uitademing rustig een beetje meeduwen. Niet te hard persen!

En tot slot, blijf vooral gezond!

Heb je na het lezen van dit artikel vragen? Stuur ze dan naar info@vita-compleet.nl 
Wij zijn voor jullie bereikbaar!

Ga terug
© Vita Velden - Fysiotherapie