Nieuws!

Vita Arcen

De tips van Kelly


In deze periode van het jaar krijgt onze sportfysiotherapeut Kelly Swinkels veel vragen. Deze gaan over de voorbereiding op een wedstrijd hardlopen. Met name de Venloop is op dit moment een hot item. Kelly zal hier daarom wat tips geven betreffende de voorbereiding op een wedstrijd bij het hardlopen.

 

  • 1) Zorg voor een goede voorbereiding
    Als je een startende loper bent, bouw dan op in een interval waarbij je duur en intensiteit langzaam opbouwt.
    Mocht je hier niet in thuis zijn, vraag dan advies bij een sportfysiotherapeut of sluit je aan bij een lopersgroep zodat je hierin begeleiding krijgt.
    Bij een lopersgroep worden naast het hardlopen ook looptechniekoefeningen gedaan om je lopen te optimaliseren. Je houding bij het lopen is erg belangrijk.
    In zo’n training krijg je ook adviezen of oefeningen om je lichaam zo goed mogelijk voor te bereiden.

  • 2) Goede schoenen: Laat je hierin voorzien van een goed advies door een sportpodotherapeut of bij een hardloopwinkel.
    Zorg dat je gewend bent aan de schoenen alvorens je er een wedstrijd op gaat rennen. Ga nooit een wedstrijd rennen met nieuwe schoenen aan!

  • 3) Kleding: meerdere laagjes, zodat je een laag uit kunt doen als het nodig is.

  • 4) Zorg voor een goede warming-up (en cooling-down): Bereid je lichaam voor op de activiteit die gaat komen. Maar ook zeker na het hardlopen doormiddel van cooling-down weer afbouwen.

Heb je vragen of toch een blessure (opgelopen) neem dan contact op!
info@vita-compleet.nl of 077 372 24 95


Sportieve groet
Kelly Swinkels
Manueel- en sportfysiotherapeut

Ga terug
© Vita Velden - Fysiotherapie