Mindfulness

Mindfulness is een begrip dat de laatste jaren steeds meer aan terrein heeft gewonnen. Het wordt steeds bekender, maar eigenlijk bestaat het al heel erg lang en komt voort uit het boeddhisme. Het is door de Amerikaanse arts John Kabat Zinn in een westers jasje gegoten, waar de naam Mindfulness uit voor kwam. Veel mensen denken vaak dat het zweverig is en dat is het eigenlijk helemaal niet. Het staat voor aanwezig zijn in het hier en nu, met volle aandacht.

Druk, druk, druk!

In de tegenwoordige tijd van onze westerse maatschappij, is iedereen heel erg druk en vooral bezig met het op alle vlakken helemaal goed te doen. Het liefst perfect, want bij de buurman/-vrouw is dit ook zo, denk je. Dus ben je heel hard aan het werk om alle ballen hoog te houden.Op het gebied van werk, jouw gezin/familie, jouw vrienden, sporten, tijd voor jezelf. Dit kan heel erg vermoeiend zijn en er voor zorgen dat je soms te veel ín je hoofd zit'. Ook kan het lichamelijke klachten met zich mee brengen, zoals bijvoorbeeld hoofdpijn, nek/schouderpijn, pijn in de lage rug, verminderde energie, lusteloosheid, gelatenheid, somberheid. Je bent aan het piekeren over hoe dingen zijn gegaan in het verleden, of hoe dingen misschien zouden kunnen lopen in de toekomst. Vaak blijf je dan in zo'n piekermodus hangen en is het lastig om er uit te komen. Je herkent vast wel dat je in de auto zit en een bekend stuk moet rijden en bij aankomst eigenlijk niet meer precies weet hoe deze keer de route is verlopen. Je hebt dit dan op de automatische piloot gedaan en was met je gedachten niet bij het autorijden. Dus eigenlijk ben je zelf aan het 'zweven'gegaan.

Cursus mindfulness

Het is mogelijk om met behulp van mindfulness er voor te zorgen dat je weer met beide voeten op de vloer komt. Je bent weer echt met je aandacht bij de dingen die je op dat moment aan het doen bent, niks minder zweverig dan dat. Natuurlijk kan dit niet altijd, en dat is ook oké, dat hoort er bij. Je moet ook niet als doel of verwachting hebben dat je compleet 'zen' bent na deze training.

Hopelijk heb je na een training mindfulness handvatten gekregen/geleerd, die je kunnen helpen in het leven van alle dag. Dat je minder ín je hoofd zit' en meer in jouw lijf. Dat je beter de alarmsignalen kunt voelen die jouw lijf je geeft, wanneer je over eigen grenzen heen bent gegaan. Of dat je herkent wanneer je te veel aan het piekeren bent. Of dat je juist jezelf vergeet, doordat je te veel met jouw telefoon/iPad enz. bezig bent en na een uur hiervan opschrikt; 'wow, is het alweer een uur verder?'. Als je dit oké vindt, is dat helemaal goed. Maar als je af en toe denkt: hier wil ik wat mee, dan is mindfulness een goede training om bewuster in het leven te staan. 

Beschikbaar bij:

Vita Velden

Dit zijn onze specialisten:

Danella Maas-van Nijf
© Vita Velden - Fysiotherapie